Voorkom overprikkeling bij jouw dochter door deze 7 tips.

Omdat jouw dochter zoveel prikkels binnenkrijgt gedurende de dag heeft ze regelmatig te maken dat ze gewoon “vol zit”. Ze heeft teveel indrukken om te kunnen verwerken. Haar interne systeem raakt volledig op tilt. Ze is overprikkeld. En dat wil je natuurlijk graag voorkomen.

Prikkels?

Tegenwoordig zijn veel mensen overprikkeld. En dan bedoelen ze dat ze moe zijn of het even niet meer aankunnen. Een prikkel is niets meer dan informatie die binnenkomt. Externe prikkels komen via de zintuigen naar binnen en interne prikkels komen binnen via je gedachten, je gevoel of je lichaam. Jouw dochter neemt die prikkels ,et meer nuances waar en dan verwerkt ze deze ook nog eens diepgaander. Ze heeft dus ook even de tijd nodig om dit allemaal te verwerken.

Hoe laat jouw dochter zien dat ze overprikkeld is?

Je herkent het vast wel. Ze is volledig overprikkelt en je kan geen contact meer met haar maken. Zij kan zelf ook niet kiezen hoe ze reageert, maar we kunnen ze wel in twee manieren verdelen.

  1. Alle gevoelens uiten. Denk aan woede aanvallen of enorme en onbedaarlijke huilbuien.
  2. Zich afsluiten. Ze trekt zich terug in zichzelf en wordt misschien zelfs wat apathisch. Maar denk ook aan depressief gedrag.

Overprikkeling voorkomen

Je bent uit verbinding met je dochter het moment dat zij over haar grens van overprikkeling is beland. Daarom is het zo fijn als je dit voor kan zijn en dat kan soms al door hele kleine aanpassingen in jullie leven.

  1. Probeer je dochters gedrag echt te lezen. Hoe gedraagt ze zich als ze ontspannen is en wat doet ze als de spanning zich opbouwt? Houd dit een tijdje bij in een notitieboekje.
  2. Ontdek de eerste signalen van overprikkeling en leer deze steeds eerder herkennen. Gaat ze bijvoorbeeld zenuwachtig giechelen of plukt ze aan haar haar?
  3. Houd de overgangen tussen activiteiten rustig, jouw dochter kan niet gelijk na een spelletje naar bed. Kondig deze vernaderingen aan, zodat ze eraan went.
  4. Maak vaste routines voor de ochtend en de avond. Zo houd je het aantal prikkels klein.
  5. Beperk keuzestress. Houd het maximaal bij twee opties, zo blijft het lekker overzichtelijk voor haar.
  6. Houd rekening met wat zij aankan. Heeft ze na school behoefte aan rust, zorg dan dat er geen afspraken zijn na school. Ook wordt ze niet echt blij van een heel druk weekend schema.
  7. Praat met haar na een uitbarsting over hoe het de volgende keer anders kan. Laat zien dat je begrip hebt voor haar emotie. Begrens waar nodig het gedrag (ik snap dat je je overweldigd voelt, maar je mag je broertje echt niet slaan), bespreek met haar wat ze dan wel kan doen om de boosheid op dat moment kwijt te kunnen.

Wil je meer tips omdat je het soms even niet meer weet, boek dan een hier een “Ontdek en Versterk” gesprek. Dan plan ik 30 minuten voor jou in en geef ik je sowieso drie tips die echt van toepassing zijn op jullie situatie.

Bubbels Kindercoaching is gesloten

Maar geen zorgen, we blijven graag met je in contact! Je kunt nog steeds onze inspirerende blogs lezen vol met tips en adviezen. Heb je vragen of wil je toch graag iets bespreken? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We zijn er om je te helpen!

Liefs, Stephanie