Wat als je kind stress ervaart?

Ervaart jouw kind stress? Dan is je kind niet de enige. Steeds meer kinderen krijgen op jonge leeftijd al last van stress. Langdurige stress is slecht voor een kind. Het heeft veel nare gevolgen, zoals meer kans op depressies en lichamelijke ziektes als je kind volwassen is. Daarom is het belangrijk dat je de signalen van stress herkent bij je kind. En dat je weet hoe je je kind kunt leren omgaan met stressvolle situaties

Stress bij je kind

Stress hoort ook bij het leven, stress heeft een functie. Elk kind is zo af en toe gestrest. Bij een stressvolle situatie maakt je lichaam hormonen aan, zoals adrenaline en cortisol. Deze hormonen helpen om een grote inspanning te leveren. Denk aan een goede sportprestatie of ze zorgen ervoor dat je kind extra scherp is tijdens een toets of presentatie. Stress is dus eigenlijk heel positief.

Stress wordt pas negatief als je kind te lang veel stress ervaart. Hoe langer je kind stress heeft, hoe langer het duurt voordat hij zich weer kan ontspannen. En dan kan je kind last krijgen van de stress.

Wat zijn signalen van stress?

De signalen van stress bij kinderen zijn niet altijd makkelijk te herkennen. Stress uit zich bij kinderen in hun gedrag. Een kind zal niet snel naar je toekomen en zeggen: “Hé mam, ik voel me zo gestrest, kun je me helpen?”. Kinderen hebben nog hulp nodig bij het herkennen van hun gevoelens en vertellen wat ze voelen.  Wat wij kunnen zien als ‘moeilijk’ of ‘vervelend’ gedrag is vaak een signaal van stress. Bijvoorbeeld als je kind boos, geïrriteerd of agressief is. 

Maar ook als je merkt dat je kind somber is, zich terugtrekt of huilerig is kunnen signalen van stress zijn. Lichamelijke klachten, slaapproblemen en vermoeidheid zijn ook belangrijke signalen.

Wat zijn oorzaken voor stress bij kinderen?

Een kind kan stress krijgen van veel verschillende situaties. Stress is een heel natuurlijke reactie op een ingrijpende gebeurtenis. Zoals een scheiding van de ouders, of het verlies van een broertje, zusje of een ouder. Maar ook minder heftige gebeurtenissen kunnen voor kinderen stress opleveren, zoals een verhuizing, een nieuwe juf of meester of spanningen thuis. 

School kan ook voor stress zorgen. Bijvoorbeeld door faalangst, leerproblemen of hoge eisen die aan je kind gesteld worden. Ook pesten, plagen, ruzie met vriendjes of het hebben van weinig vriendjes kunnen stress opleveren voor een kind.

In onze maatschappij krijgen kinderen steeds vaker last van stress door de prestatiedruk en door de overvloed aan prikkels en informatie die elke dag op ze afkomt.

5 tips voor het omgaan met stress

  • Slaap en rust

Zorg dat je kind genoeg rust krijgt. Slaap heeft veel invloed op de stemming van je kind. Door weinig slaap wordt je kind prikkelbaarder en kan hij of zij minder goed omgaan met stressvolle situaties. Zorg dus voor genoeg slaap- en rustmomenten.

  • Zorg voor een goede band met je kind

Laat je kind genoeg tijd met jou doorbrengen. Kinderen die deze één op één tijd niet krijgen, ervaren vaker meer stress. Het hebben van een fijne band met je ouders voorkomt dat stress doorslaat in chronische stress.

  • Structuur

Zorg voor een vaste structuur, zodat je kind weet waar hij aan toe is. Dit zorgt voor veiligheid en rust.

  • Praten en luisteren

Ga in gesprek met je kind. Luister goed, zonder meteen oplossingen aan te dragen en neem je kind serieus. Probeer samen te achterhalen wat kan helpen om minder stress te ervaren.

  • Ontspannen en bewegen

Om stress te ontladen helpt het om leuke dingen te doen en om fysiek bezig te zijn. Zorg dat er genoeg tijd overblijft voor je kind om lekker te spelen. Laat je kind buiten spelen, sporten en andere dingen doen waar hij veel plezier in heeft

Heeft jouw kind last van stress, maar lukt het zelf niet om de stress te verminderen? Neem dan gerust contact met mij op.