Slaapproblemen bij kinderen

Slaapproblemen bij kinderen

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Veel kinderen hebben last van een slaapprobleem. Ongeveer 15 tot 30% van alle kinderen heeft moeite met inslapen of doorslapen. Slaapproblemen kunnen erg zwaar zijn voor je kind, maar ook voor jou als ouder. Nachtrust is heel belangrijk en minder nachtrust heeft veel gevolgen op iedereen binnen het gezin zijn welzijn. Denk bijvoorbeeld aan een minder goede concentratie en sneller prikkelbaar zijn. Een goede nachtrust is belangrijk voor de gezondheid en  ontwikkeling van je kind. 

Hoe ontstaan slaapproblemen?

Slaapproblemen bij kinderen ontstaan door verschillende factoren. Sommige kinderen hebben meer moeite met slapen dan andere kinderen. Naast de aanleg van je kind, speelt ook jouw reactie op het gedrag van je kind mee. Alle kinderen worden ‘s nachts een paar keer wakker. Als ze dan alleen opnieuw in slaap kunnen vallen als jij er bent, kunnen slaapproblemen ontstaan. 

Ook kunnen ook lichamelijke oorzaken meespelen. Bijvoorbeeld allergieën, darmproblemen, aangeboren afwijkingen of een chronische middenoorontsteking. Ook kan benauwdheid een rol spelen bij het krijgen van slaapproblemen. 

Een andere belangrijke oorzaak van slaapproblemen is moeite met inslapen door angsten of piekeren. Bijvoorbeeld doordat je kind veel stress ervaart, zich zorgen maakt of iets naars heeft meegemaakt. Dit zie je vaak bij kinderen die hoog sensitief zijn. Zodra zij in bed liggen is er ruimte om te piekeren en voor hun angsten. Bij kinderen vanaf een jaar of 6 kan er zelfs een angst ontstaan voor het niet in slaap kunnen vallen. Je kind raakt dan gefixeerd op het in slaap vallen, waardoor het juist nog moeilijker wordt.

Wat kun je doen aan slaapproblemen?

Het is belangrijk dat je zorgt voor een fijne slaapplek, een rustig slaapritueel en een goede dagindeling. Dit zijn voorwaarden voor je kind om goed te kunnen slapen. Als je kind moeite heeft met in- of doorslapen, is het dus ook belangrijk om te kijken hoe de dag en avond verloopt. Is je kind genoeg buiten, heeft hij veel beweging? En hoeveel kijkt je kind naar een beeldscherm? Daarnaast is het goed om ervoor te zorgen dat je kind kan ontspannen en z’n emoties kan uiten. Zorg voor momentjes samen om te lachen en te praten, zodat emoties zich niet opstapelen.

Heeft je kind op de leeftijd van 7-12 nog moeite met in slaap vallen, dan is het slim om je kind te betrekken bij het maken van een plan. Nadat bovenstaande stappen natuurlijk zijn genomen.

Praat met je kind

Voer eens gesprekje met je kind over het slapen. Stel vragen en luister, zonder te oordelen, tips of adviezen te geven. Vraag je kind of hem iets dwars zit en hoe het komt dat het slapen niet lukt. Ligt hij te piekeren, maakt hij zich zorgen, voelt hij zich niet fijn? 

Vraag ook wat je kind zou kunnen helpen om makkelijker te slapen. Heeft je kind zelf een idee waardoor hij of zij beter kan slapen? Bekijk samen of je dit kunt uitproberen. 

Is er geen aanleiding voor de slaapproblemen, bedenk dan zelf welke methodes het beste bij jou en je kind past. Je kan kiezen voor de strenge methode, wat inhoudt dat je niet meer terugkomt en niet reageert als je kind je roept. Dit kan best een zware manier zijn. Je kan kiezen voor een stappen plan, waar je het reageren op je kind of in de kamer blijven in stapjes afbouwt. Of je kiest voor de terugkom methode waar je aangeeft dat je over 5 minuten nog eens terugkomt, ook als je kind voor die 5 minuten al roept. Je bouwt de tijd steeds verder op.  Als je gekozen hebt, bespreek dit dan met je kind. Leg uit dat je het belangrijk vindt dat je kind goed leert slapen, zodat je kind zich prettiger voelt en iedereen meer uitgerust is. En leg uit hoe jullie dit gaan aanpakken en waarom. 

Blijf positief

Zorg dat je elke goede nacht (in de ochtend) beloont met een dikke knuffel, positieve reactie en/of een extra fijn momentje samen. Als je erg vermoeid bent, is het niet altijd makkelijk om rustig en positief te blijven. Probeer toch zoveel mogelijk positief te reageren op je kind. Daardoor gaat het aanleren van een goede slaapgewoonte makkelijker.

Wil je nog meer tip volg mij dan op Instagram of neem contact met mij op. Dan kunnen we samen kijken wat ik voor jullie kan betekenen.